ul. Targowa 15
Adres do korespondencji:
ul. Boh. Monte Cassino 9
23-400 Biłgoraj
Witamy na Oficjalnej Stronie Automobilklubu Biłgorajskiego
W niedzielę, 5 czerwca 2016r na autodromie przy ul. Motorowej, Automobilklub Biłgorajski zorganizował szóstą edycję regionalnego Biłgorajskiego Zlotu Pojazdów Zabytkowych i Kolekcjonerskich '2016. W imprezie zaprezentowano ponad 30 pojazdów. Chociaż frekwencja tegorocznego zlotu nie była najwyższa, w stosunku do lat ubiegłych, podczas pokazów można było zobaczyć kilkanaście aut i motocykli różnych marek i modeli - niektóre warte uwagi.! Dominowały pojazdu produkcji krajowej i niemieckiej. Kilka prezentowanych pojazdów z pewnością mogło budzić większe zainteresowanie publiczności, nie tylko z uwagi na zachowany stan. Wśród aut rodzimej konstrukcji, tych „najwyżej docenionych” przez organizatorów, znalazła uznanie bardzo starannie odrestaurowana polska „królowa szos” - Syrena 101 -rocznik 1961 (niewiele takich egzemplarzy w kraju!). Do niej można także dodać „zabytkowego” FSO 125p 1500 -rocznik 1988 oraz „zestaw turystyczny” złożony z Fiat 126p 1990r i przyczepki Niewiadów N250C, które przypominały „dobre minione” czasy motoryzacji w PRL-u i turystycznych wojaży rodaków. Z zagranicznych aut, na uwagę zasługiwały amerykańskie auta-legendy: FORD Mustang I coupe z 1965 roku, kabriolet PONTIAC Grand de Ville z 1975 roku oraz FORD Consul 2,8 V6 coupe z 1969 roku. Jeśli chodzi o prezentowane motocykle, to w tym roku nie było wielu "cennych okazów" jednośladów, poza jednym strszym egzemplarzem BMW R-35 z 1947r. Ciekawostką "konstrukcyjną" zlotu, była "krzyżówka" polskiej "Syreny" i VW Golfa IV, auto zaprezentowane przez miejscowego mechanika. Poniżej dalsza część relacji i lista uczestników zlotu i pojazdów.(ZŁ)
Cd relacji:
Nasza polska „Syrenka” doczekała się już niejednej przeróbki w kraju i za granicą. W budowie pojazdu za bazę tej konstrukcji, wykorzystano podwozie i jednostkę napędową „Golfa IV TDI”, która dała nieporównywalne, lepsze możliwości jezdne, osiągi i wyższy komfort jazdy. Zgrabnie wykonane poszerzenia karoserii Syreny „stopiątki” dopełniła biało-czerwona barwa lakieru, która miała zapewne podkreślić narodową cechę i przywołać czasy w jakich się rodził ten „kultowy” model. Jednego można być pewnym, to auto na polskich drogach i wielu zlotach, będzie budziło żywe zainteresowanie oglądających, a oto przecież chodzi.!?
Jeśli chodzi o prezentowane motocykle, to trzeba uczciwie powiedzieć, że zabrakło wiele pięknych konstrukcji polskich i europejskich modeli jednośladów, które można było już zobaczyć na biłgorajskich zlotach. Na tegoroczny zlot nie „przyleciał” żaden polski „Sokół”, zabrakło też naszego muskularnego „Junaka” -których dotychczas nie brakowało na pokazach oraz kilku innych kultowych motocykli naszego rodzimego przemysłu (SHL, WFM, WSK), z którego Polska słynęła w latach 60 i 70-tych (wtedy byliśmy światową potęgą !). Kto zliczyłby z pamięci wszystkie modele i domiany motocykli produkowane wówczas naszym kraju.?
Organizatorzy wyróżnili m.in. dobrze zachowane WFM M06 z wózkiem z 1966 roku, MZ ES-250 z 1962r, Jawy 350 oraz najstarszy motocykl na zlocie BMW R35 z 1947r -bardzo dokładnie odrestaurowany.!
Wszyscy uczestnicy zlotu otrzymali pamiątkowe dyplomy, rozdano wiele pucharów, które stanowiły symboliczne podziękowanie za udział w pokazie. Przejazd po torze, parada ulicami miasta i odwiedziny na gminnym „Turnieju Wsi” zakończyły zlot. Impreza odbyła się pod honorowym patronatem Burmistrza Miasta Biłgoraj, Janusza Rosłana, który wziął udział w oficjalnym otwarciu imprezy. W tym czasie na autodromie odbywała się impreza integracyjna dla niepełnosprawnych, zorganizowana przez Stowarzyszenie Integracyjno-Rehabilitacyjne Osób Niepełnosprawnych „SIRON”.
Zlot odwiedził honorowy prezes Automobilklubu Biłgorajskiego Zbigniew Woźny. Szczególnym momentem spotkania, było przywołanie pamięci pamięć tych, którzy już odeszli, a za życia czynnie włączali się w organizację tej imprezy i inych pokazów.
Zenon Łój -prezes Automobilklubu i pomysłodawca zlotu, przypomniał, że data pierwszego zlotu zabytków w Biłgoraju, w dniu 5 czerwca 2011r., będzie nam zawsze przypominać o pożegnaniu członka Automobilklubu Biłgorajskiego śp. Adama Piskorskiego, ratownika drogowego i miłośnika starej motoryzacji. Tegoroczny 6. Zlot Zabytków dedykował Jego osobie. Przywołał inne nazwiska Kolegów - działaczy i sympatyków Klubu, którzy położyli zasługi dla Klubu i lokalnego środowiska a odeszli w ostatnich latach: Zygmunta Dechnika, Wacława Mrożka, Ryszarda Konecznego, Pawła Szperkowskiego oraz pasjonatów starej motoryzacji z Lublina -Mirosława Mazura i Franciszka Czubiela. Podkreślił rolę jaką na terenie powiatu odgrywały placówki oświatowe i kadra nauczycielska - głównie ZSM-E /RCEZ, prowadząca kierunki zw. z motoryzacją, stworzono warunki rozwoju sportu motorowego.
Organizatorzy są zdania, że organizowany po raz szósty biłgorajski zlot, to spotkanie miłośników klasyków, dla których "stare" auta i „motory” to coś więcej niż pojazdy do transportu. I chociaż w naszym kraju dla wielu ludzi, to nadal drogie i czasochłonne hobby, to jednak warto się nie zrażać niską frekwencją, czy innymi trudnościami organizacyjnymi i robić takie publiczne pokazy. Działaczom Automobilklubu Biłgorajskiego bardzo zależy, aby na Ziemi Biłgorajskiej stworzyć choćby skromne możliwości do tego typu spotkań miłośników starej motoryzacji, gdyż osób zainteresowanych tą dziedziną jest coraz więcej.
Podziękowania dla członków Klubu za pomoc w organziacji imprezy: Dariusza Palecznego, Henryka Tytonia, Macieja Hysy, Jana Kaczorowskiego.
Oprac.: Zenon Łój; Foto: Henryk Tytoń
Poniżej lista uczestników zlotu i wykaz prezentowanych – wyróżnionych pojazdów -auta osobowe:
Maciej Hysa - FSO Syrena 101 1961r -„Polskie auto Zlotu” - „pojazd zabytkowy”
Rafał Koper -FORD Mustang I Coupe 1965r -”Zagraniczne auto zlotu” -„pojazd zabytkowy”
Piotr Dudzic - Ford Consul 2,8 V6 coupe 1969r -wyróżnienie „pojazd kolekcjonerski”
Marian Jamroz / Jan Margol -Mercedes W115 220D 1973r. -jw.
Wiesław Duda / Grzegorz Duda - Pontiac Grand de Ville 1975r -wyróżnienie „pojazd zabytkowy”
Maciej Hysa - Mercedes W123 280 coupe 1978r. „pojazd kolekcjonerski”
Jerzy Kot - FSO 125p 1500 1988r. -wyróżnienie „pojazd zabytkowy”
Maciej Górnik -Mercedes W124 1989r -wyróżnienie „pojazd zabytkowy”
Zenon Małysz - FSO 125p 1500 1982r – „pojazd kolekcjonerski”
Tadeusz Oszajca - FSO 125p 1500 1982r -„pojazd kolekcjonerski”
Damian Pankowiec - FSO 125p 1500 „milicyjny radiowóz” 1988r -j„pojazd kolekcjonerski”
Ryszard Hysa -FSM Fiat 126p 650 1990r + p-pa Niewiadów N250c -„pojazd kolekcjonerski”
Mariusz Muda -Mercedes W123 2,3TE kombi 1984r -„pojazd kolekcjonerski”
Piotr Małysza -Mercedes W126 300D 1987r - jw.
Ireneusz Bartoszek -Honda Civic 1,3 1983r - jw.
Teresa Sabat -Skoda Favorit 136LS 1992r - jw.
Wiesław Sabat -Audi 80 Quattro 2,0 B3 1990r - jw.
Maciej Bryła -FSO Polonez Caro 1500 1997r - jw.
Grzegorz Wilkos - Syrena / VW Golf -2016r -kat. ”Konstrukcje własne i repliki”
motocykle zabytkowe i kolekcjonerskie:
Stefan Brzeziński -BMW R-35 1947r
Wojciech Makochoń -MZ ES-250 1962r
Mirosław Wlaź -MZ 250/1 1963r
Zenon Mroczek -WFM M06 z wózkiem 1966r
Adam Łagoda -BMW R60/5 1969r
Krzysztof Wnuk -WSK M06 B3 1974r
Zygmunt Mateńko -WSK M06 B3 1983r
Grzegorz Hołyst -WSK M06 B3 1983r
Wiesław Fołta -Jawa 350 1985r
Piotr Dzierżak -Jawa 350 1987r
Mateusz Dzierżak -Jawa 350 1988r
Lech Kaczor -MZ 251 1990r